Na Slovensku vyrobíme milióny vozidiel, no radšej jazdíme na dovážaných vrakoch. Prečo je to tak?


8628   -   0
Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Na Slovensku vyrobíme milióny vozidiel, dovážame vraky

Slovenská ekonomika doslova stojí na automobilovom priemysle, ktorý tvorí 13 percent HDP krajiny. Na našom území sa nachádzajú 4 veľké automobilové závody, ktoré zamestnávajú ľudí v radoch desiatok tisíc a ročne produkujú viac ako milión vozidiel. To robí zo Slovenska lídra v prepočte vyrobených automobilov na obyvateľa.

V reálnych číslach v minulom roku dosahovalo HDP Slovenska 80 miliárd eur, pričom viac ako desať z toho vyprodukovali práve automobilky. Napriek tomu sa väčšina z nich vyvezie do zahraničia. Domáci totiž paradoxne stále viac uprednostňujú jazdené vozidlá pred tými novými, vyrobenými u nás. Prečo? Neuvedomujeme si praktiky podvodníkov, ktoré nás môžu stáť i život? Tu sú niektoré z nich:

Na Slovensku vyrobíme milióny vozidiel, dovážame vraky

Autá zo zahraničia „sú kvalitnejšie“

Hoci je Slovensko výkladnou skriňou automobilového segmentu, čo sa týka výroby, u domáceho obyvateľstva stále prevláda názor, že jazdené autá, dovezené napríklad z Nemecka, sú kvalitnejšie a za rozumnú cenu. Prečo by teda platili viac za doma vyprodukované nové automobily, keď môžu ušetriť? Lenže, aj v tomto prípade platí staré známe: nie všetko, čo sa blyští, je zlato. Množstvo zahraničných majiteľov sa totiž zbavilo vozidiel, ktoré sa pre zlé emisie nemohli viac dostať do miest. Pritom ide doslova o “šroty”.

“Sú špecializované autobazáre, ktoré majú na predaj niekoľko tisíc áut určených na export. Chodia po ne kamiónmi. Nehovorím, že sú všetky zlé, ale problém je, že k nám idú tie problematickejšie,“ ozrejmuje súčasnú situáciu na trhu Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV). Ako dodáva, hoci sa u nás traduje, že autá dovezené zo zahraničia nemajú stočené kilometre, prax ukazuje inú skutočnosť: „Je bežné, že vozidlo, ktoré má reálne 500 000 a viac kilometrov, má u nás uvedených, povedzme, len 170 000,“ dodáva odborník.

Na Slovensku vyrobíme milióny vozidiel, dovážame vraky

Predaj jazdených áut stúpa

Aj napriek vyššie uvedeným faktom počet jazdených vozidiel, ktoré brázdia naše cesty, je každý rok vyšší. „Na Slovensku bolo podľa stránky ministerstva vnútra k 31. júlu 2019 evidovaných viac ako 2,4 milióna vozidiel do 3,5 tony a z toho približne 1 milión dovezených,“ konštatuje Jozef Knopp. To je takmer polovica vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách.

Dominantný je Volkswagen

Dominantný je Volkswagen

Medzi najviac dovážané značky automobilov patrí podľa štatistík Asociácie overovateľov vozidiel Volkswagen. Na druhom mieste sa drží Škoda, za ňou Ford, Audi a BMW. Najviac sa podľa Jozefa Knoppa dováža z Talianska, Nemecka, Holandska a Belgicka. V poslednom čase vyskočili vyššie čísla aj z Francúzska a Španielska. „Autá z alpských krajín, kde sa viac jazdí do kopca, z kopca, často sa drží sneh na vozovkách a rôzne druhy posypov spôsobujú vozidlám viac škody ako osohu, pritom vôbec nedosahujú kvalitu primeranú ich cene,“ vysvetľuje odborník z AOV.

Niektoré autá mali byť dávno v šrote

Niektoré autá mali byť dávno v šrote

Ďalším problémom dovezených automobilov, o ktorom väčšina Slovákov asi vôbec netuší, sú predchádzajúce poškodenia týchto áut. Väčšina predávaných kusov sa prezentuje ako kvalitné vozidlá z dovozu, ale predajcovia sa tak často iba snažia podviesť kupujúcich a získať peniaze z predaja. Autá totiž mohli mať nehodu alebo takzvanú „totálku“, keď by mali byť odvezené do šrotu, no namiesto toho jazdia po našich cestách.

„Žiaľ, nie je nič nezvyčajné, že vo finále má podvedený človek namiesto vozidla, ktoré mu malo slúžiť ešte niekoľko rokov, v garáži takmer nepoužiteľný a ďalej nepredajný vrak. Nehovoriac o tom, že sa stali už aj naozaj veľké tragédie. Keď podvodný predaj stál niekoho v takomto aute život,“ dodáva Jozef Knopp.

Ak teda uvažujete o kúpe jazdeného auta, oplatí sa byť opatrný. Dať si pred kúpou overiť vozidlo z pohľadu technického stavu a tiež jeho histórie je pritom v súčasnosti už pomerne jednoduché. Asociácia overovateľov vozidiel združuje všetky subjekty, ktoré prispievajú k odhaľovaniu nekalých praktík pri predaji jazdených vozidiel.

www.aov.sk