Chcete mať vlastný obchod v shopping centre za 7 €? Vyskúšajte Pop Up Store – úspešný biznis zo sveta startupov pre online značky.
Patrik Gunda a Barbora Vozáriková tvorili pár, ktorý spájala túžba podnikať. Začali s jedným kioskom, no dnes sa ich biznis koncept úspešne etabluje na slovenskom trhu. Napriek tomu, že sa ich súkromné partnerské cesty rozišli, v pracovnej sfére spolupracujú naďalej. Mladý tandem má v pláne zotrvať nielen na Slovensku. Svoje pôsobenie a úspešný biznis chcú rozšíriť aj na zahraničné trhy.
Úspech na polici
Nie je nezvyčajné, že mladý človek túži mať niečo vlastné a začne podnikať. Patrik s Barborou to cítili rovnako a v roku 2016 si otvorili malý kiosk v pasáži bratislavského nákupného centra. Napriek tomu, že ich predaj bavil, nenapĺňal ich predstavu o budúcnosti – ráno tovar vyložiť a večer opäť zložiť. Napriek tomu to pre nich bola dobrá skúsenosť. „V kiosku sme začali asi s piatimi značkami. Keď sme si však na sklonku dňa prepočítali príjmy a výdavky, skončili sme na nule. Uvedomili sme si, že o takýto koncept majú ľudia záujem a že je tu priestor aj pre viacero značiek. Len to miesto…,“ hovorí Patrik Gunda, spolumajiteľ Pop Up Store, o svojich podnikateľských začiatkoch. „Práve vtedy nám napadla myšlienka osloviť ďalších záujemcov a začať prenajímať nielen malé miesto v kiosku, ale rovno celé regály v kamennom obchode.“ Celý projekt však ešte dva roky potom stále ležal v zásuvke.
Inšpirácia z Londýna
Keďže chceli prenajímať regály, svoju ideu najprv pomenovali Regal Shop. S názvom však neboli stotožnení, neznelo to pre nich dostatočne chytľavo. Navyše sa tak volal aj úspešný Regal Burger, čo situáciu ešte viac skomplikovalo. Na začiatku roka 2019 sa dozvedeli o koncepte Pop Up obchodov v Londýne a prišla náhla inšpirácia. „Keď sa uvádza na trh nová značka, v zahraničí bežne vznikne malý obchodík, takzvaný Pop Up, ktorý sa postupne zatvorí, pretože sa produkt alebo značka na trhu udomácnia. My sme sa rozhodli zabezpečiť pre značky Pop Upy, ale v podobe políc v obchode, ktorý bude fungovať dlhodobo,“ vysvetľuje myšlienku Patrik.
Otázkou zostávalo, aký druh značiek by prenájom políc privítal. Rozhodli sa zamerať na online značky, na také, ktoré nájdete predovšetkým na e-shopoch či na Instagrame. „V online priestore fungujú Pop Upy prostredníctvom určitého “vyskakovacieho” okienka, ktoré vám produkt či značku predstaví. My chceme byť pre značky rovnaké okienko, ale do toho reálneho – offline sveta,“ objasňuje ideu projektu Patrik.
Pridaná hodnota kamennej predajne
Obchodík s prevratným konceptom dnes sídli v Auparku, jednom z najväčších bratislavských shopping centier. Mať kamennú predajňu nie je jednoduché. No podľa mladých podnikateľov to má stále aj v dnešnom internetovom svete veľkú pridanú hodnotu. „To, čo je offline, je hmatateľné a reálne. Ľudia sa nemusia trápiť s poštovným. A čo je najdôležitejšie, môžu prísť, produkt dopredu vidieť, chytiť si ho a dokonca aj vyskúšať,“ tvrdí Barbora Vozáriková, spolumajiteľka Pop Up Store.
Neprehliadnite: Je zaujímavejšie prezentovať celú destináciu. Prečo je dôležité spájať sa?
Patrik s Barborou to považujú za veľkú prednosť svojho podnikania. Zákazníci na e-shopoch mnohokrát kupujú mačku vo vreci a nie sú si istí tým, čo im domov skutočne príde. „Z každého produktu, ktorý je v predajni, máme tester. Keď k nám zákazníci prídu, často sa nevedia rozhodnúť, ktorý z dvoch krémov chcú, pretože majú podobné zloženie či kvalitu. Práve možnosť vyskúšať si ich, ten pocit na pokožke či vôňa ich privedú ku konečnému rozhodnutiu,“ hovorí Patrik Gunda.
Lákaví sú nielen pre zákazníkov, ale aj pre klientov. Dokážu totiž zaujať cenovou ponukou. „Cena políc sa líši v závislosti od viazanosti. Pri ročnej zmluve môže klient za jednu policu mesačne zaplatiť 200 eur, čo je v prepočte 7 eur na deň. Dá sa prenajať aj celý regál a na dĺžke viazanosti sa dá takisto dohodnúť,“ vysvetľuje Patrik.
Poznateľnosť značky je alfa a omega
Napriek tomu, že fungujú iba krátko, zdá sa, že tento formát sa na našom trhu osvedčil. Pop Up Store si pomaly buduje okolo seba skupinu zákazníkov, ktorá ich pozná, prípadne vie, že produkty, ktoré ich zaujímajú, v tomto obchode nájdu. „Za čas, čo fungujeme, sme tu mali približne 11 000 ľudí. Na kamennú predajňu je to pekné číslo, ale keby na e-shop prišlo v priemere 100 záujemcov denne, neuživili by sme sa. Na internete je však konverzia predaja 1 – 3 %, u nás viac ako 40 %. Úprimne, sám som takéto čísla nečakal. Potvrdilo sa nám, že sme spravili dobre a zotrvať sa oplatí,“ hovorí s úsmevom Patrik. Od februára tohto roka spúšťajú aj e-shop, aby zákazníci získali podrobný prehľad o produktoch, ktoré v obchode ponúkajú.
Úspešný obchod tvoria kvalitné značky
Jedným z pilierov férového podnikania je, podľa zakladateľov, aj výber kvalitných značiek, ktoré obchod propaguje a predáva. „Značky si vyberáme tak, aby sme sa za ne vedeli postaviť. Chceme vedieť, aké majú produkty zloženie, pôvod a účinky. Práve preto nás odborníci každej značky oboznámia s detailmi. Na tom stojí náš hlavný koncept – dať značkám priestor a posunúť ich v tom, čo začali. Zároveň chceme čo najlepšie poradiť zákazníkom pri kúpe, čo je možné len na základe informácií od jednotlivých dodávateľov.“ Vďaka vedomostiam o značkách sú majitelia schopní návštevníkom kamennej predajne do detailov vysvetliť, na čo ktorý výrobok slúži, aké sú jeho hlavné benefity a čím vyniká v konkurencii. Na policiach nájdete aj produkty od známych osobností, ako sú Soňa Skoncová či Ivana Gáboríková, ktoré im vložili do rúk dôveru a zverili im svoje značky.
Zákazníkom ponúkajú maximum
Kedykoľvek k nim zavítate, starať sa o vás budú majitelia osobne. „Držíme sa toho, že nechceme mať zamestnanca – klasického predavača, ktorý sa len pozdraví a vytlačí účet. Potrebujeme niekoho, kto bude prínosom nielen pre našu spoločnosť, ale predovšetkým pre samotného zákazníka. Chceme, aby sa k nám zákazníci vracali s dôverou,“ vysvetľuje situáciu Barbora. „To, čo dávame značkám aj zákazníkom, je príjemné vystupovanie, prehľad, vzdelanie a zodpovedný prístup k predaju. Najdôležitejšie je pre nás vybudovať kvalitu a aj naďalej sa jej držať,“ dodáva.
Plány do budúcnosti? Exportovať do zahraničia!
Napriek tomu, že Patrik s Barborou už dnes majú odlišný súkromný život, biznis ich spája, žijú ním a plánujú ho ďalej budovať. Hneď ako zistili, že vytvorili niečo rentabilné, ani jeden z nich sa nechce uspokojiť s tým, čo dosiahli hneď na začiatku. Túžia sa posúvať a do budúcnosti zamestnať manažéra aj predavačky. A nielen to. „Naším snom je koncept Pop Up Store rozšíriť aj do ďalších väčších slovenských miest, ako je Banská Bystrica či Košice. Zároveň máme víziu otvoriť pobočky aj v Prahe, Brne, Budapešti alebo vo Viedni. Veríme, že na ďalšie Vianoce by sme mohli mať tri predajne, prípadne aspoň kiosky. Ak budú príležitosti, uvažujeme aj nad franchisingom,“ približuje ich vízie Patrik Gunda.
Nestačí iba otvoriť predajňu
Akýkoľvek úspešný podnikateľský príbeh znie na prvé počutie vždy priam rozprávkovo. Skutočnosť je však taká, že ide o neľahkú cestu. „Nájmy v nákupných centrách sú veľmi vysoké a ísť do toho bolo pre nás veľké rozhodnutie. Prvé dni po otvorení sme mali veľmi malé tržby, z ktorých by sme dlhodobo nevyžili. Prinútilo nás to premýšľať, ako sa čo najefektívnejšie spropagovať,“ priznáva Barbora Vozáriková. Do marketingu zapojili sociálne siete aj influencerov, aby oslovili čo najširšie publikum. „Pri kamenných predajniach veľa spraví aj lokalita, či už v rámci nákupného centra, alebo mesta. My ju nemáme úplne ideálnu, ale na to sa nikto nepýta. Musíme jednoducho spraviť všetko pre to, aby sme klientom ponúkli to, čo hľadajú, a chodili sem so záujmom a radosťou,“ uzatvára Patrik Gunda.