Tatiana Nevolná: je zaujímavejšie prezentovať celú destináciu. Prečo je dôležité spájať sa?
To, že „v jednote je sila“, si uvedomuje čoraz viac subjektov. Dokonca aj tie, ktoré možno na prvý pohľad pôsobia ako konkurencia. Napríklad piešťanské reštaurácie La Musica a Villa Zuckmann. Namiesto toho, aby súperili, združili sa aj s ďalšími členmi v Oblastnej organizácii cestovného ruchu (OOCR) Rezort Piešťany a spoločne propagujú túto destináciu. Na čele Rezortu je jeho výkonná riaditeľka Tatiana Nevolná. V rozhovore nám prezradila, prečo je dôležité spájať sa, ako organizácia funguje, čo je jej cieľom a kto sa môže stať jej členom.
Aká bola vaša cesta od marketingu k cestovnému ruchu?
V marketingu som pracovala desať rokov. Z toho osem ako marketingová manažérka Kúpeľov Piešťany. Oblasť cestovného ruchu teda pre mňa nebola nová. Marketing a cestovný ruch by som však ani veľmi neoddeľovala. Úzko spolu súvisia a marketingové vedomosti a skúsenosti sú v cestovnom ruchu veľmi dôležité. Platí to aj naopak. Moju terajšiu prácu by som nedokázala robiť bez skúseností získaných v kúpeľoch.
V čom je iný marketing destinácie, keď ho porovnáte napríklad s marketingom hotela?
Je zaujímavejšie prezentovať celú destináciu – prečo sem prísť, čo u nás môžete vidieť a zažiť. Pri výbere dovolenkovej či výletnej destinácie sa zvyčajne rozhodujete najskôr pre lokalitu. Až potom si vyberáte miesto, kde sa ubytujete. Samozrejme, niekedy sa vyberiete na isté miesto práve kvôli konkrétnemu hotelu. No aj vtedy si robíte plány, kam pôjdete na výlet, čo zaujímavé si pozriete v okolí. Do Piešťan môžete prísť napríklad za športom, keďže tu máme veľa pekných cyklotrás a výborné podmienky na vodné športy, vyhľadávaná je u nás aj príroda a pokoj. V meste máme dva úžasné parky, mestský park v centre a druhý na Kúpeľnom ostrove. Aj pre ne sa sem oplatí prísť.
Dlho ste premýšľali, či sa pustíte do vedenia OOCR?
Veľmi dlho. Dokonca som ani nevedela, či to vôbec prijať. Práca v marketingu ma bavila, bolo to niečo, čo mi sadlo. Ako absolventka som preskákala pár pozícií, kým som zistila, že potrebujem niečo kreatívne a že marketing je pre mňa ako stvorený. Navyše, v kúpeľoch som mala vynikajúcich kolegov, ktorých mi bolo ľúto opustiť. No počas materskej dovolenky som pracovala na čiastočný úväzok na marketingu Rezortu, kde som nabrala skúsenosti z chodu organizácie. Preto som si povedala, že za vyskúšanie nič nedám a nechala som to na osud. Skutočná dilema prišla vo chvíli, keď som sa dozvedela, že som výberové konanie vyhrala. Veľmi dôležité pre mňa vtedy bolo, ako zareaguje môj nadriadený v kúpeľoch. Či dokáže akceptovať môj odchod, takpovediac, na druhú stranu, keďže kúpele sú členom OOCR Rezort Piešťany. Nakoniec som sa rozhodla podľa pozitívnej reakcie môjho vtedajšieho nadriadeného.
Mali ste už pri výberovom konaní predstavu, ktorým smerom by sa mal Rezort uberať?
Bola to dokonca podmienka výberového konania, stručne spracovať svoju víziu smerovania s názvom Koncept cestovného ruchu v Piešťanoch. Myslím si, že všetko závisí od komunikácie. Či už s našimi členmi alebo s cestovnými agentúrami, ktoré k nám privážajú hostí. Usilujem sa zistiť, čo je pre nich zaujímavé a prispôsobiť tomu marketingové materiály aj obsah webu. Je dôležité, aby ľudia našli informácie, na základe ktorých sa rozhodujú prísť do destinácie.A na to potrebujem od partnerov spätnú väzbu. Konkrétne kroky mojej vízie by som však teraz nerada zverejňovala, pretože niektoré ešte len čakajú na realizáciu.
Čo je cieľom Rezortu?
Cieľom je budovanie atraktívnej turistickej destinácie, ktorá vzniká spojením vedľa seba pôsobiacich obcí, miest, poskytovateľov služieb turizmu. Dokonca subjektov iných odvetví a následné vytvorenie silnej ponukovej a konkurencie schopnej „jednotky“ na trhu. Hlavným cieľom je teda zvyšovanie príjmu z cestovného ruchu, za predpokladu udržateľnosti takéhoto rozvoja. To znamená vyšší počet návštevníkov, zvyšovanie počtu vracajúcich sa návštevníkov, dlhší pobyt a väčšie výdavky návštevníka počas pobytu v destinácii.
Ktoré spôsoby propagácie využívate?
Napríklad účasť na výstavách cestovného ruchu na Slovensku aj v zahraničí. Tam sa prezentuje OOCR Rezort Piešťany a destinácia Piešťany, členovia sú prizvaní a ak majú záujem, môžu sa zúčastniť. Potom sú to marketingové aktivity ako články v magazínoch, tlačenej alebo internetovej forme, podpora na sociálnych sieťach, tiež využívame Google Ads. Máme aj vlastné tlačoviny, brožúrky s tipmi čo robiť, vidieť, zažiť v Piešťanoch a okolí.
Neprehliadnite: Ako dosiahnuť zdravú ekologickú domácnosť?
Podporujeme aj rôzne podujatia. V Piešťanoch je asi najvýznamnejšie Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny, na ktoré Rezort prispieva. Potom máme Zlaté stuhy, čo je niekoľkodňová prehliadka historických vozidiel. Keď prídete v čase jej konania do Piešťan, uvidíte, že Kúpeľný ostrov praská vo švíkoch počas celého víkendu, vozidlá prichádzajú do mesta už od štvrtka, prevážajú sa po okolí. V sobotu sa potom koná Concours d‘Elegance, prehliadka áut, počas ktorej sa na ručne otáčanom pódiu prezentujú jednotlivé vozidlá.
Známy je medzinárodný filmový festival Cinematik, ktorý podporujeme. Ďalej Festival tradičných remesiel či súťaž v aranžovaní kvetov Victoria Regia, ktorá sa tradične končí kvetinovým korzom. Pre toto podujatie študenti zo Strednej odbornej školy záhradníckej vyrábajú aranžmány z kvetov. Minule sa im podarilo naaranžovať napríklad Mášu a medveďa alebo obrovskú chobotnicu. A vždy je to z prírodného materiálu.
Sedem rokov existencie a fungovania OOCR sa už dá hodnotiť. Aké sú výsledky organizácie?
Z môjho pohľadu je ešte ťažko hodnotiť, pretože som nastúpila do OOCR len nedávno. Kto vidí dovnútra fungovania organizácie, ten vie, aké je to zložité – sú tam administratívne procesy, ktorých sa musíte držať. Pokiaľ ide o návštevnosť Piešťan, počet prenocovaní aj návštevníkov v destinácii Piešťany má rastúci trend.
Spomenula by som ešte jednu vec. Keďže doteraz neboli zhrnuté všetky podujatia, ktoré sa konajú v meste a okolí, vytvorili sme prostredníctvom Google kalendáru zoznam týchto podujatí – našich členov aj nečlenov. Takýto kalendár zaznamenáva, kde a kedy sa možno v Piešťanoch kultúrne vyžiť. Keď potvrdíte svoju účasť, kalendár vám podujatie automaticky pripomenie.
Prichádzajú aj členovia iniciatívne s nápadmi?
Vítam každý dobrý nápad a nemusí byť iba od člena predstavenstva alebo valného zhromaždenia. Napríklad Villa Zuckmann prišla s myšlienkou sezónnosti – vždy podľa sezóny by prevádzky našich členov vytvorili špeciálne menu, kde by hrala hlavnú úlohu konkrétna sezónna surovina od lokálnych farmárov.
Čo máte najradšej na Piešťanoch?
Asi tunajšiu pokojnú atmosféru. Mne síce život rozhodne neplynie pomaly. Ale keď vyjdem von, zrazu je to inak. Nevidíte na ľuďoch, že by sa ponáhľali, nie sú v zhone. Toto vás upokojí. Je tu veľa zelene, krásna príroda, parky. Nechýbajú jazierka s leknami, máte sa kde prejsť s dieťaťom. A hlavne sa mi na Piešťanoch páči, že všetko máme blízko – bicyklom, kolobežkou, aj pešo.
Skrátené, upravené. Príspevok vznikol v spolupráci s www.kavickari.sk
Text: Tomáš Turek
Foto: Tomáš Turek a archív Rezort Piešťany