Kupujete ojazdené auto? Buďte opatrní a nedajte sa oklamať!
S kúpou ojazdeného vozidlá prichádzajú rôzne dilemy. Nové auto alebo ojazdené? Ak sa rozhodnete pre druhú možnosť, pravdepodobne budete uvažovať o spoľahlivosti a serióznosti predajcu, primeranosti ceny k stavu vozidla, či počte najazdených kilometrov.
Odborná prehliadka auta, ktoré ste si vyhliadli má svoj význam. Niektoré podstatné informácie však viete zistiť aj bez meracích prístrojov či podrobného skúmania podvozku. Úvodná prehliadka, pod dohľadom skúseného automechanika môže ušetriť veľa peňazí. Aké sú najčastejšie neduhy ojazdených vozidiel v slovenských autoservisoch?
Pretáčanie tachometra
Stáčanie tachometra je pri predaji jazdených áut pomerne časté. Niektoré zdroje uvádzajú, že takmer každé druhé jazdené auto sa predáva s nepravdivými údajmi o najazdených kilometroch. Firmy predávajúce jazdené vozidlá síce podliehajú zákonnej úprave, ktorá okrem iného rieši a postihuje neoprávnené zásahy do stavu tachometra, stopercentnú istotu však nemôžete mať ani v zavedenom autobazári. Pri kúpe ojazdeného auta cez súkromnú inzerciu je miera rizika ešte vyššia, v takomto prípade je na mieste zvýšená opatrnosť.
Viete ako odhaliť manipuláciu s počtom najazdených kilometrov?
Predstavte si situáciu, keď si prídete obzrieť ojazdené auto. Predajca vám ukáže viaceré autá z ponuky, ktoré by vám vyhovovali. Všetky majú uvedených plus mínus 80.000 najazdených kilometrov. Je údaj predajcu o skoro rovnakých najazdených kilometroch sám o sebe podozrivý? Áno aj nie. Ak zoberieme do úvahy, že po nájazde 150.000 kilometrov hodnota vozidla začína prudko klesať, môže byť kvalitný autobazár motivovaný vykupovať a následne predávať autá s dobrou históriou a nízkym stavom tachometra. Môžete však naraziť aj na menej seriózneho predajcu, ktorý bude chcieť ponúkané vozidlá hlavne prezentovať ako dobré a málo jazdené. Motivácia takéhoto predajcu sa orientuje viac na finančné zisky než na reálnu službu zákazníkovi. Ako teda rozlíšiť seriózny predaj od toho manipulatívneho?
Neprehliadnite: Výmena hotelovej postele za auto
Samotným pohľadom na tachometer ani jeho podrobnejším preskúmaním sa na to prísť nedá. Dôležité je venovať pozornosť nepriamym znakom, ktoré ukazujú na nepravdivé informácie ohľadom stavu vozidla v súvislosti s najazdenými kilometrami. Poďme sa spolu pozrieť na to, ktoré to sú.
Opotrebovanie auta má byť adekvátne k najazdeným kilometrom
Podozrivo môže pôsobiť napríklad viditeľné opotrebenie volantu alebo nový volant bez známok opotrebenia, nové čalúnenie, či krásny lak bez akýchkoľvek škrabancov. Pokiaľ sa vám zdá opotrebenie auta či jeho interiéru neprimerané stavu tachometra, pýtajte sa predajcu na príčiny. Neuspokojte sa s odpoveďou, že novo vyzerajúci volant má nové obšívanie kvôli prílišnému ošúchaniu. Predajca väčšinou nemá dôvod to robiť. Nový volant môže byť indikátorom, že došlo ku kompletnej výmene kvôli väčšej nehode, pri ktorej bol ten pôvodný zničený, prípadne z neho vystrelil airbag.
Nerovnomerné opotrebovanie
Nové čalúnenie na vybraných miestach? Prípadne vidíte rozdiely vo farebnosti čalúnenia v prednej a zadnej časti interiéru? Dajte si pozor. Je možné, že príčinou inej farby čalúnenia môže byť, že auto bolo po havárii potrebné vybaviť novými dverami, či sedadlami. Na to použité boli materiály z iného vozidla či nie originálne dielce. To isté platí aj pri ostatných dielcoch auta. Má auto číre, nové svetlá? Skontrolujte, či sú to pôvodné, len preleštené, alebo na nich nájdete znaky novosti, napríklad štítok ešte z výroby. Kým predajca nemá dôvod dávať kvôli predaju svetlá leštiť, má veľmi dobrý dôvod meniť svetlá za nové, ak boli pôvodné poškodené nehodou.
Lakovanie
Laickým pohľadom môže byť na lakovaní podozrivá v podstate len jeho dokonalosť. Je lak na kapote nepoškodený, bez akýchkoľvek škrabancov? Pôsobí lak, akoby práve auto zišlo z výrobného pásu? Niečo tu nie je v poriadku. Pri jazdenom aute nie je možné, aby lak ostal takto zachovaný. Menšie či výraznejšie škrabance od odletujúcich kamienkov sa na ňom pri jazde nevyhnutne musia objaviť.
Ďalším podozrivým indikátorom môže byť nerovnomerná vrstva laku. Tu však už pohľad voľným okom nepostačuje. Na meranie hrúbky laku sa používajú špeciálne prístroje, ktoré vedia odhaliť hrubšiu vrstvu laku aj prípadne tmelenie. Namerané hodnoty sa potom pohybujú o stovky mikrónov vyššie, než hodnoty priamo z výroby. Takéto vysoké hodnoty potom indikujú, že auto pravdepodobne prešlo rekonštrukciou po nehode, pri ktorej bolo tmelené a prelakované.
Niečo tu nesedí a nedolieha
Dôsledne si skontrolujte dvere. Pri zabuchnutí by mal byť zvuk prirodzený a bez rušivých zvukov zadrhávania či nedoliehania. Venujte dôkladnú pozornosť aj plastovým lištám okolo rámov dverí. Aj keď budú dvere zvonka výborne zlícované, na plastových lištách jednoduchšie odhalíte prípadné nedostatky. Pri rekonštruovaných autách je potrebné interiér celý odstrojiť a nanovo zložiť, čím sa často vylámu alebo ohnú úchyty. To potom spôsobuje, že spomenuté lišty už na pohľad dobre nedoliehajú.
Nedôveryhodne pôsobia aj odstávajúce plastové podbehy kolies, ktoré si ale skôr všimne odborník pri kontrole podvozku, než bežný laik. Každopádne, ak viete, ako správne plastové podbehy majú na aute vyzerať, viete si to predbežne skontrolovať aj sami.
Auto vezmite na skúšobnú jazdu
Skúšobná jazda je povinnosťou, pokiaľ auto chcete naozaj kúpiť. Pri štartovaní, zapnutom motore i samotnej jazde sa môžu prejaviť nedostatky, ktoré by ste si pri prehliadke nemuseli vôbec všimnúť. Takisto pri jazde na konkrétnom aute zistíte, ako sa vám pracuje s volantom, prevodovkou, ako auto reaguje v zákrutách alebo pri brzdení. Či vozidlo pri jazde vydáva podozrivé zvuky a “nebliká” na vás výstražná kontrolka. V neposlednom rade z jazdy získate vnútorný pocit, ktorý často nemusí byť ani tak prepojený s technickými údajmi o aute. Ak vás jazda vnútorne neuspokojí, máte pochybnosti a auto vás, vlastne ani nevedno prečo, nenadchlo, radšej si to dôkladne rozmyslite. Možno tu viac než inde platí – nedobrý pocit býva dobrým radcom.
Pýtajte si servisnú knižku a skontrolujte VIN číslo
V servisnej knižke nájdete cenné informácie o aute, jeho histórii a priebehu servisných kontrol. Pýtajte sa na ňu a dôsledne si ju preštudujte. Trvajte na tom aj v prípade, že predajca tvrdí, že auto je riadne servisované, ale knižku zrovna niekde zabudol, prípadne ju prinesie neskôr priamo pri predaji. Ak v servisnej knižke končia záznamy o servisoch tri roky dozadu, pýtajte sa prečo. Neuspokojte sa s odpoveďou, že auto servisuje predajcov známy alebo spriatelený autoservis.
Skontrolujte si, či servisná knižka patrí k ponúkanému autu, dôsledne si prezrite VIN číslo. To slúži na jednoznačnú identifikáciu auta. Vozidlo ho má na niekoľkých miestach vyrazené a zahŕňa dôležité informácie, napríklad o roku a krajine výroby, type auta, či obsahu motora. Preverenie VIN čísla vám vie pomôcť zistiť, či auto nebolo kradnuté, alebo poskladané z viacerých častí. Preveriť VIN číslo je možné na internete na špecializovanej stránke, prípadne v autorizovaných firmách či priamo v strediskách STK.
Urobte si prehľad o kazivosti značky a modelu auta
Na internete nájdete množstvo diskusných fór, kde viete zistiť, s akými problémami sa vami zamýšľané auto v určitom veku a pri konkrétnych najazdených kilometroch môže stretnúť. Tieto chybičky krásy a typické nedostatky budú pochopiteľne iné značka od značky a typ od typu auta. Je dobré si urobiť prehľad a na nedostatky, na ktoré ste v diskusiách narazili častejšie, sa zamerať dôslednejšie.
Titulná fotka: Bigstock.com
www.adesa.eu