Nostalgie zajtrajších rán Vlasty Žákovej. Umelecká kompozícia na výstave textilného dizajnu v Galérii Jána Koniarka v Trnave.


4889   -   1
Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Nostalgie zajtrajších rán Vlasty Žákovej, Galéria Jána Koniarka

Galéria Jána Koniarka v Trnave pripravila reprezentatívnu prezentáciu osobitej textilnej tvorby Vlasty Žákovej za posledné desaťročie. Hlavnú rolu v nej hrajú kolážové vyšívané reliéfy, mäkké plastiky aj v UV svetle a digitálne žakárové vzory. Výstava je prístupná od 28. mája do 3. júla 2020.

Výstava Nostalgie zajtrajších rán v Synagóge – Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave predstavuje Vlastu Žákovú (1981). Spoznávame výraznú postavu slovenskej textilnej tvorby v experimentálnej práci s textilným materiálom. Ide o prierez od ručnej niťokresby a látkových kolážových krajín, cez mäkké skulptúry až po žakárové digitálne vzory. Ich intermediálne presahy až smerom k odevnému dizajnu, maskám, fotografii a performance. Jej retrospektívna prezentácia ukazuje jednak jej cestu textilným svetom umenia za posledné desaťročie (2010 – 2020), jednak potvrdzuje jej ojedinelú charakteristickú polohu v kombinácií molitanu, látok, stužiek a nití (potvrdené aj jej stredoškolským štúdiom odevného dizajnu na svidníckej priemyselnej škole).

Neprehliadnite:
Putovná výstava sochára moderny Jána Koniarka

Vladimír Beskid, kurátor výstavy: „Prvotné nepokojné textilné krajiny s rozličnými povrchmi a textúrami s často všívanou sivou kvetenou „mŕtvej lúky v čiernom lese“ (Odraz vnemu, 2007; Bezpečie smútku, 2010) striedala silná línia nekonečných tancov, osláv a bujarých večierkov mladých (rozsiahly cyklus Párty, od 2006). Postupne pribudli mäkké textilné plastiky takmer v životnej veľkosti, zobrazujúce ľudí po veľkej párty zatlačených do kúta svojej osamelosti – sediace, ležiace či plačúce postavy (Plačúca, Fajčiaca; obe 2010). Vstup do 3D sveta priniesol autorke aj posun k vytváraniu oživených figurálnych prostredí, k pohybu a performance. To všetko osvetlené UV svetlom prináša ultrafialový svet, ktorý vysáva bielu a vytvára alternatívny imaginárny svet (Vševidiaca, 2012; The Crowd, 2013). Najmä spolupráca s mladými fotografmi modeluje nového „kríženca“ médií s inscenovanou podobou výsledného diela. Podmanivé ručné textilné práce a ich filtrovanie technickým aparátom (fotografie, odevy, masky). Tu sa zjavujú záhadné bytosti noci „čierne labute“ – každodenní čarodejníci nás s trochou teatrálnosti uvádzajú do bezpečného prístavu smútku, nostalgie a možno aj do sveta teroru, hororu (Sisters of Mercy, 2014; Adam, Adam a jablko, 2015; V stromoch, 2018). Práve v kombinácii introvertných mäkkých plastík a tajomných textilných reliéfov vzniká u Vlasty Žákovej podivná melancholická atmosféra prísľubov zajtrajších rán aj otvorenia staronových rán…“

Kto je Vlasta Žáková (1981)?

Vlasta Žáková

Pochádza z Rožňavy, v súčasnosti žije a tvorí v Bratislave a v obci Malá Lúč. V roku 2006 ukončila štúdium na Katedre výtvarných umení a intermédií Fakulty umení TU v Košiciach a v roku 2017 na VŠVU Bratislave. V roku 2013 absolvovala rezidenčný pobyt v Red Gallery v Londýne s následnou výstavou. Samostatné výstavy (výber): 2018 – Zošité dievča, Mestská galéria Levoča; 2017 – Uletela biela srna, Ateliér XIII, Bratislava, Coppy Error v Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach a Sladká temnota v Galérii Schemnitz Banská Štiavnica; 2016 – Tiene raja, GMB Bratislava.

www.gjk.sk