Neohrozuje nás len koronavírus, rastie aj riziko útokov od hackerov. Oplatí sa venovať pozornosť bezpečnosti online nákupov.
Aj v takej kritickej situácií, v akej sa momentálne nachádzame, sa nájdu ľudia, ktorí ju zneužívajú a nekalými praktikami sa obohacujú na úkor iných. V týchto dňoch evidujeme zvýšený počet podvodných emailov a podvodných e-shopov. Poštová banka zaviedla opatrenia, ktoré sú zamerané v prvom rade na ochranu zdravia klientov a zamestnancov banky. „Naďalej sa staráme aj o bezpečnosť našich klientov, preto považujeme za dôležité upozorniť verejnosť na nekalé aktivity hackerov”.
Tí zneužívajú aktuálnu situáciu okolo šírenia koronavírusu na získanie citlivých údajov. “Zasielaním podvodných emailov, v ktorých je odkaz na podvodnú stránku s vymyslenými alebo zmanipulovanými informáciami, najčastejšie práve v súvislosti so šírením koronavírusu, majú za cieľ infikovať váš počítač alebo mobilný telefón,“ upozorňuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková. Dodáva: „Klientom preto odporúčame, aby v žiadnom prípade na takéto odkazy nereagovali. A to ani v prípade, ak informácia vyzerá dôveryhodne. Každej komunikácii venujte dostatočný čas a informácie čerpajte len z oficiálnych zdrojov napríklad zo stránky Ministerstva zdravotníctva SR alebo Ministerstva vnútra SR“.
Podvodné e-shopy
Kým v roku 2014 klienti Poštovej banky z pohodlia domova zrealizovali takmer 200 000 nákupov, vlani ich už bolo viac ako milión. Popularita online nákupov rastie, pretože šetria čas a môžeme ich realizovať aj z domu. Nelimitujú nás otváracími hodinami a vďaka nim sa vyhneme kontaktu s ostatnými ľuďmi. Práve posledný spomínaný benefit internetových obchodov je hlavným dôvodom, pre ktorý v tejto situácii odporúčame vyhýbať sa kamenným predajniam. Ak je to možné, treba radšej využívať nakupovanie cez internet.
V súvislosti s koronavírusom sa však objavuje čoraz viac podvodných online predajcov. Ponúkajú napríklad ochranné rúška alebo dezinfekčné prípravky – najviac žiadaný a nedostatkový tovar v týchto dňoch. Od ľudí tak získajú peniaze, no tovar im nedoručia. Naša rada – vyhýbajte sa praktikám hackerov.
V hektickom období si častokrát neuvedomujeme, komu vlastne odovzdávame svoje citlivé informácie. Aj preto je dôležité nepodľahnúť panike a zachovať si chladnú hlavu. Namieste je obozretnosť a pozor – na akom webe zadávate svoje prihlasovacie či platobné údaje.
Ak klient zistí, že poskytol svoje údaje z platobnej karty falošnému obchodníkovi, je potrebné bezodkladne kontaktovať svoju banku a okamžite zablokovať kartu. Následne je potrebné podať reklamáciu a nahlásiť podvodné transakcie, ktoré sú prešetrené a odškodnené, ak sú preukázané ako opodstatnené.
Neprehliadnite:
Zaujímavá porovnávacia analýza – MUŽI vs. ŽENY
Ak si klient objedná tovar cez e-shop a ten mu nie je doručený, môže podať v banke žiadosť o sprostredkovanie vrátenia financií za nedodaný tovar. Ak by sa preukázalo, že sa obchodník obohatil neprávom, klient sa vie k svojim peniazom dostať späť. Banka pri reklamácii bude potrebovať dokumentáciu a informácie o transakcii. Kartové spoločnosti umožňujú bankám za klienta vysporiadať nedoručenie tovaru a sprocesovať tak spätné zúčtovanie platby. Ak banka prešetrením situácie zistí oprávnenosť reklamácie, klientovi sú peniaze vrátené na účet.
Pri dodržiavaní týchto základných pravidiel bezpečného nákupu na internete je prípadné riziko online nákupov minimálne:
- Odporúčame platiť platobnou kartou len u dôveryhodných obchodníkov, ktorí sú zabezpečení službou 3D Secure. V súčasnosti ide o najbezpečnejší spôsob platby kartou cez internet. V takom prípade je na potvrdenie platby a dokončenie transakcie potrebné zadať jedinečný SMS kód, ktorý je klientovi zaslaný na mobil. Najmä pri neoverených predajcoch plaťte až pri prevzatí tovaru.
- Zistite si, či je webová stránka predajcu náležite zabezpečená, aby nemohlo prísť k zneužitiu vašich údajov. Dôkazom je buď ikona zámky alebo šifra https:// v prehliadači.
- Znakom dôveryhodnosti obchodníka sú aj transparentne vyplnené firemné a kontaktné údaje firmy, recenzie a certifikáty z porovnávačov cien (napríklad Overený obchod). Venujte pár minút tomu, aby ste si predajcu preverili aj v tomto smere.
- Ostražitosť sa oplatí najmä pri obchodníkoch, ktorí neuvádzajú kontaktné údaje, majú až podozrivo nízke ceny, prípadne majú nezabezpečený web. Často tiež ide o zahraničné (alebo dokonca neexistujúce subjekty), ku ktorým na internete chýbajú akékoľvek hodnotenia či referencie. S takými sa netreba do obchodovania vôbec púšťať.
Bezpečné mobilné bankovníctvo
V aktuálnej situácii, a v záujme ochrany zdravia našich zamestnancov a klientov, odporúčame odložiť návštevu pobočky. Svoje podnety či nevyhnutné finančné úkony môžete vybaviť telefonicky alebo emailom. Platby sa dajú realizovať aj cez internetbanking alebo mobilnú aplikáciu. Keďže banky investujú nemalé prostriedky do bezpečnostných opatrení, klienti si môžu byť istí, že ich peniaze sú maximálne chránené. Na dosiahnutie vysokej ochrany je nevyhnutné dodržiavať základné pravidlá bezpečných online platobných transakcií nasledovne:
- Nikdy neprezrádzajte svoje identifikačné údaje ako PIN, prihlasovacie heslá, a to ani rodinným príslušníkom.
- Neukladajte si prihlasovacie údaje do pamäte počítača a nepoužívajte ľahko uhádnuteľné heslá, alebo rovnaké heslo, aké používate do iných aplikácií a služieb.
- Neodporúčame pripájať sa do internetbankingu cez verejné WiFi siete. V prípade nainštalovania podvodného softwaru tak môže dôjsť k úniku citlivých údajov a hesiel.
- Používajte len chránené počítače, ktoré majú nainštalované aktuálne verzie antivírusových programov.
- Odporúčame aplikácie mobil bankingu sťahovať si výlučne zo špecializovaných obchodov na to určených ako je Google Play a App Store.
Najčastejšou praktikou internetových podvodníkov je fishing. Podvodník takto chce vylákať od používateľov heslá alebo prihlasovacie údaje, aby sa dostal k ich bankovému účtu. Väčšinou postupuje tak, že si založí webovú stránku. Vyzerá ako presná kópia už existujúcej stránky internetbankingu konkrétnej banky. Podvodník následne pošle klientom falošný email. Zdvorilo ich žiada, aby – v záujme vlastnej bezpečnosti – zadali na (podvodnej) stránke prihlasovacie údaje do internetbankingu. Ak to urobia, má voľnú cestu, aby sa mohol prihlásiť do ich účtov. „Prihlasovacie alebo citlivé údaje klienta banka od klienta nikdy nežiada prostredníctvom emailu či telefonátu. Klientov preto upozorňujeme, aby nedôverovali emailom a stránkam, ktoré ich od nich chcú vylákať práve touto cestou,“ uzatvára hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Foto: Pixabay
www.pabk.sk