Portrét, zátišie či krajinomaľba. Eva Činčalová sa pohybuje na poli zdanlivo realistického zobrazovania

Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Eva Činčalová Danubiana

Umelkyňa Eva Činčalová a jej tvorba vychádza zo známych žánrov, ako je portrét, zátišie či krajinomaľba. Pohybuje sa na poli zdanlivo realistického zobrazovania, ktoré však subtílne spochybňuje istotu skutočnosti toho, na čo sa pozeráme. Jedným z dôvodov ľahkého zneistenia je konfrontácia tradičných maliarskych námetov a techník s postupmi digitálnych médií.

V mnohých jej predchádzajúcich dielach išlo najmä o skúsenosť s technickým obrazovým záznamom, čo sa prejavovalo hlavne v kompozícii námetu, v orezaní scény či rozostrení, ktoré následne prenášala do maliarskeho média. V sérii krajinomalieb, ktoré prezentuje na aktuálnej výstave v Galérii Danubiana – Povrchy / Surfaces. Akoby prekračovala estetiku digitálne zachyteného obrazu skutočnosti smerom k jej digitálnemu remastrovaniu, vďaka čomu vzniká úplne nová realita.

Eva Činčarová, Povrchy, Danubiana

Neprehliadnite:
Letná fantázia na Dunaji: magické ilustrácie Petra Uchnára k Veľkej knihe slovenských rozprávok

Eva Činčalová a originálne novomediálne experimenty

Tieto novomediálne postupy autorka opätovne integruje do veľkoformátových malieb na plátne. Takým je, okrem kombinácie prvkov do nového celku, i využitie maliarsky negatívnej formy surového plátna. Kompozične sa však toto prázdno v štruktúre krajiny prevteľuje do bizarne sfarbenej vody, oblohy či skál. Práve jeho jednotná farebnosť a špecifická textúra evokuje neprirodzenú ostrosť syntetického obrazu generovaného počítačom. Činčalová využíva v budovaní maľby postupy podobné grafickým programom – z reálnej predlohy vyberá časti, ktoré filtruje, zlepuje dohromady a vrství na neiluzívny naturálny podklad.

Eva Činčalová, Danubiana, Povrchy, lexikón

Eva Činčalová – vizuálna experimentátorka

Pocit nereálnosti v našej reálnosti

Výsledkom je akási forma maliarskej rozšírenej reality, ktorá skutočné prostredie obohacuje o virtuálne, teda neexistujúce, ale potenciálne možné prvky. Na diváka tak zdanlivo pokojná krajina pôsobí znepokojujúco. Absencia ľudí evokuje čistotu a nedotknutosť, posilňuje však aj pocit nereálnosti a snovosti celého výjavu, pričom tento dojem podporuje sugestívna sprievodná esej Michala Havrana vznášajúca sa v jednotlivých riadkoch v priestore.

Eva Činčalová Danubiana

Povrchy / Surfaces – novomediálne experimenty v Galérii Danubiana aktuálne vystavené do 3. 10. 2021, utorok – nedeľa 10.00 – 18.00 h.

Kurátorka: Jana Babušiaková
Text: Danubiana, upravené
Medzititulky: redakcia
Foto: archív Danubiana

Viac na: www.danubiana.sk