Tvorbu popredného slovenského výtvarníka Ivana Csudaia predstavuje trnavská Galéria Jána Koniarka

Letenky, Pelikan, Slovensko
Pobyty, Slovensko, Dovolenka
Share:
Ivan Csudai

Galéria Jána Koniarka v Trnave predstavuje prvú samostatnú výstavu významného slovenského maliara, grafika, hudobníka a vedúceho ateliéru maľby na VŠVU Ivana Csudaia. Výber diel reflektuje vývoj jeho výtvarného jazyka od roku 2017 po súčasnosť. Výstava Ivan Csudai: V zrkadle maľby bude v galérii prístupná od 7. novembra 2019 do 19. januára 2020.

Jubilejná výstava Ivana Csudaia (1959), popredného predstaviteľa slovenskej maľby, neprináša retrospektívny zostrih jeho vyše tridsaťročnej tvorivej cesty, ale naopak, koncentruje sa na aktuálnu novú sériu maliarskych prác z posledných troch rokov.

Ivan Csudai

Kurátor výstavy PhDr. Vladimír Beskid o autorovi a jeho súčasnej tvorbe píše: “Na vystavených dielach nachádzame autorov charakteristický retrofeeling, konvenčný námet a remix zvolených ikonografických prvkov a zároveň vnímame jeho inovatívne obrazové myslenie a osobitosť každého jeho maliarskeho plátna. Autor sa tak ocitá v metaforickom zrkadle maľby, čo znamená jeho autonómne zrkadlenie sveta v obrazovom poli a aj spätné zrkadielko, v ktorom sa odráža jeho predošlá tvorba.”

Motív

V aktuálnom cykle malieb ide o vzájomný a intenzívny dialóg silnej obrysovej linky a pestrofarebných polí. Tie sa nestretávajú v jednom tvare či objeme, ale vytvárajú obojstrannú obrazovú rozpravu. Pri tejto príležitosti sa zdajú príhodné upravené pojmy slovenskej dvojice modernistov Fulla – Galanda „líniokresby“ a „farboplochy“. V rámci prezentovanej líniokresby a reťazenia motívov sa tu predstavuje ešte jeho kultový macík, „nemý svedok“ diania, bezbranný plyšový hrdina – Csudaiove melancholické alter ego.

Ivan Csudai

S ním aj príznačné atribúty, ktoré prežili mnoho generácií: lebka, fakľa, zástava, parohy, liečenie medvedíka a pod. Úlohu medvedíka Teddyho však čoskoro preberá nový tvor/tvar. Zjavuje sa v grafickej obrysovej linke ako psí kocúr (psí je písmeno gréckej abecedy) alebo mačkopes, či lepšie mackopes. Nasledujú zjednodušené počítačové ikony stolovej lampy, pinokiovskej hlavy, stromčeka, monitorua a pod.

Istú súvislosť s kabinetnými obrazmi z konca 90. rokov predstavujú „obývačkové“ maľby. Ide o „zabývanie sa“ v obraze zariadených interiérov, kde sa vedľa seba tesnia sedačky, kreslá, komody, zrkadlá, lampy a všadeprítomný mackopsík. Toto zabývanie či „zavírenie“ obrazového poľa líniokresbou nosných emblémov sprevádza plnofarebné abstrahované pozadie. Pritom silné farboplochy tvoria autonómny svet, ktorý sa nekryje s figúrami obrazu.

Ivan Csudai

Tu nastupujú veľkorysé farebné kruhy, zrezané polkruhy a formy či kombinácia pestrofarebných vznášajúcich sa malých kruhov – bublín, čo bezstarostne a ľahko poletujú nad celou scénou. Tento nespútaný dialóg farbokruhov niekedy strieda iná frakcia a dikcia pozadia – usporiadaná pravouhlá štruktúra, jasný geometrický poriadok. Tieto obrazové scény sú popové, veselé, ľahko čitateľné a oslobodzujúce…“

Ivan Csudai

Zaujímavé pokračovanie maliarskeho príbehu Ivana Csudaia prinášajú na výstavu absolventi 4. Csudaiovho ateliéru (Andrea Bartošová, Dávid Baffi, Peter Cvik, Michal Czinege, Michal Černušák, Eva Činčálová, Lucia Horvátová, Jakub Reken, Erik Šille) v podobe pocty pedagógovi a vlastnej interpretácie jeho obrazového jazyka či slovníka prvkov.

Ivan Csudai (1959) – významný slovenský maliar, grafik, hudobník, artrocker a pedagóg. V rokoch 1981 – 1987 absolvoval VŠVU v Bratislave a od roku 2001 je vedúcim 4. ateliéru Katedry maľby VŠVU. V roku 2005 bol menovaný za profesora. Vystavuje doma i v zahraničí. Jeho diskografia z rokov 1992 – 2011 obsahuje 7 sólových albumov a 2 albumy so skupinou Sleepy Motion.

www.gjk.sk